Valve se priključio Linux fondaciji

link[/URL] [URL=“http://www.forbes.com/sites/alexknapp/2013/12/04/valve-has-joined-the-linux-foundation/”]link2

Ne žele oni mnogo tu fondaciju jer su eto jerbo darežljivi već da bi se ugurali na Linux platformu da tamo diluju igre, treba čitati izmedju redova.

Pa naravno, linuks je primamljiv kao platforma za gejming jer ima tako malo igrica za linuks, a brži je.

Koliko sam shvatio, Valve odavno planira da lagano napravi od linuksa raj za PC igrice i oduzme tu titulu windows-u. Lagano se sve igrice vezuju za stim, i onda, bam, eto Stima na linuksu, eto Steam OS-a koji isto koristi linuks, eto gomile igrica za linuks.

Prosto su postali previše jaki, skoro da imaju monopol nad PC igricama, pa se guraju na tržištu sa MS-om ii Sonijem. Pa valjda da bi se “odvojili” od Majkrsofta koji im je rival, počinju da se fokusiraju na linuks, pokušavaju da steknu reputaciju u linuks zajednici, možda će i da pokušaju da navedu ljude da počnu da koriste linuks.

Valjda smatraju da je linuks budućnost i da u njega treba ulagati. Mnogima to promiče, ali linuks napreduje i tehnički, i na tržištu, i u preduzetništvu. Eno videh neki dan kasu u Liliju, sa Gentoo-om. Pročitaću ovo kasnije

http://www.zdnet.com/valve-ceo-why-linux-is-the-future-of-gaming-7000020735/

Procenti to možda ne pokazuju, ali od 90% ljudi koji koriste Windows, rekao bih da ga polovina koristi sasvim slučajno, jer se našao tu.
I Stalman se oglasio na temu Stima na Linuksu, valjda ih pljuje što “poturaju” vlasnički softver :)) Ludak. Linuks sa Stimom dobija gejming, popunjavajući ogromnu rupu. Vlasnički softver je bezopasan ako je namenjen zabavi.
Prirodan sled stvari bio bi da linuks postane standard svuda u roku od 10ak godina. Još malo mu fali da završi sa dečjim bolestima, problemima sa drajverima, nedostatkom profesionalnog softvera, “geeks only” reputacijom.

Međutim, MS, Apple i (ne znam zašto) Adobe se svim silama trude da se to ne desi. To su već tri giganta, dobro je što bar imamo Valve na svojoj strani :))

Sva tri giganta spajaju tri slova, NSA.
Meni lično, Valve mnogo smrdi…

Primamljiv jeste samo zato što je poznatiji (medju prosečnim korisnicima) u IT svetu od FreeBSD-a koji pokreće novu PS4 najmoćniju konzolu trenutno na planeti. *nix je već odavno u gaming industriji, OpenGL je napravljen još davne 1992 godine, dakle skoro deceniju pre nego što je MS-ov DirectX uopšte počeo sa masovnom upotrebom sa Windows 98. OpenGL koji je glavni sastojak svakog Linux kernela je prvi put u istoriji pokrenuo neku FPS igru a već predpostavljate da je to ništa drugo nego Quake III kao i neprikosnoveni Counter Strike 1.0 koji je već uveliko bio najpopularnija igra ikada igrana krajem 90’ih prošlog milenijuma. Tako da su delovi superiorne moći Linuxa čak i pre Windowsa pokretali grafički procesori i generički renderi, ali sve se promenilo davne 1998 i dolaskom Windows Cairo koji je bio kodno ime za Windows XP koji je u to vreme došao sa novim NT-om i grafičkim renderom DirectX koji je tada već bio uzeo dovoljno zamaha i sklopio ugovore vredne milijarde dolara sa izdavačim kućama u gejming industriji, kako bi i gejming kuće svoje AA naslove kreirale upravo prema DirectX-u dok je siromašan OpenGL potpuno zapostavljen i gurnut u stranu, naravno ovde je Microsoft Team imao veliku ulogu jer su davane sumanute sume novca da igre rade na Windows platformi dok jedan slobodan i otvoren projekat OpenGL sa svojom matičnom kućom nije imao novca na bacanje i podmićivanje i počeo je da tone polako ali sigurno, iako mnogi stručnjaci tvrde da je OpenGL sada daleko bolji i superiorniji od DirectX-a ali šta mu to vredi kada je platforma drugačija i kada se igre isključivo optimizuju za rad na na MS-ovom DX-u.

Tako da sada dolazimo do problema i do paradoksa koji je u isto vreme i smešan i tužan. Sa jedne strane imamo Microsoft koji raspolaže sa neograničenim ali u bukvalnom smislu te reči, finansijskom pozadinom i na čelu je sa DX-om koji je iy godine u godini sve lošiji, a u saradnji sa vendorima grafičkih čipova veštački se podiže cena iliti naduvava se cena grafičkih kartica tako da je nekada vek grafičke karte za igranje bio čak 4 godine, sada je taj vek spušten na jedva godinu ipo dana, jer dolaze novije igrice koje zahtevaju brži i bolji DX, igre su sve zahtevnije i zahtevnije a grafika u principu ostaje gotovo ista, dakle monopol koji indikretno drži Microsoft je u na ovom polju i tekako primetan.

Sa druge strane imamo otvoren projekat OpenGL koji za svo to vreme savršeno radi u saradnji sa igrama, tj uklapa se prema igri a ne igra prema njemu, što je u slučaju Microsofta i DX-a već dokazano. Nemaju veliku podršku gotovo niko od proizvođača grafičkih čipsetova ne želi da se zeza sa njima jer naravno u MS-u leži keš i niko ne želi da se zeza sa nekim tamo opensource projektom koji se u 80% slučajeva finansira putem raznoraznih fondacija i donacija, niko to ne želi a pogotovo u grani koja je najprofitabilna odma iza Porno industrije.

Dakle na kraju knjiga spala na dva slova, MS iliti Microsoft, jer jedini on drži primat i monopol nad igrama, a sve što se dešava Steam OS i Steam za linux je samo (za sada) pustolovina nekoliko stotina entuzijasta i hobista koji su portovali određen broj igara da rade i na Linuxu, a zamislite da igre koje su portovali su sve igre koje pokreće OpenGL ni jedna igra koju pokreće samo DX nije još uvek portovana za Steam fo Linux, a vi sada izvucite poentu i smislite zašto je to tako i šta je uzrok tome da ni jedan od AA naslova ne postoji za Linux (osim CS-a) a tu su Diablo, StarCraft, WoW, BF serijal, CoD serijal, GTA serijal itd itd itd lista je zaista dugačka.

Valve tu nema šta da traži odnosno on se pita za takve stvari isto koliko i ti, Valve je tu samo diler iliti preprodavac igara, giganti poput poput ElectronicArts, Crytec, DICE, Gworld, ESN, FrostByte i slične koji izbacuju naslove koje godišnje vrte milijarde dolara prometa, u saradnji sa MS-om… oni se pitaju da li će igra biti napravljena za još neku platformu osim Windows-ove.

Defintivno tema koju treba oživeti.

Od nastanka teme pa do sad dosta se toga izdešavalo.
Jedan sam od onih koji prate šta Valve radi, često slušam Gejbova prevanja i najave pa ću manje više citirati šta Valve kaže…
Glavni razlog za sve ovo je Microsot. Valve godišnje ogromne pare daje Microsoftu pa su vremenom shvatili da im je isplatljivije da se okrenu ka open-source-u i počnu da razvijaju tu platformu nego da Microsoftu plaćaju danak. Valve godišnje da Microsoftu 400 miliona $, a Microsoft ih sve više uslovljava i nameće svoja pravila.
Valve je čekao pravi trenutak da ima dovoljno korisnika i da se potpuno odvoji od Microsofta. Primera radi nedavno je na steam serveru istovremeno 9 miliona ljudi igralo igre.

Gabe je prvo najavio prebacivanje kompletnog steam kataloga na linuks, a to je po njegovim rečima oko 2500 naslova. Za sada prebacili su 1000, što znači ozbiljno su ušli u priču.
Uporedo sam igrama Valve developeri razvijaju OpenGL, prema rečima vlasnika Valvea ubeđeni su da će OpenGL nadmašiti DirectX. Uporedo sa OpenGL razvijaju grafičke drajvere sa sve boljom otpimizacijom za igre.
Razvili su SteamOS koja će kako tvrdi Gaebe, biti prekretnica i napraviće revoluciju na polju igara.

SteamOS je sad još u povoju i još uvek nisu implementirali sve ono na čemu rade.
SteamOS će imati najnoviji OpenGL koji još uvek nije dostupan, razvijaju ga Valve developeri i prvi put će se pojaviti kad zvanično izađe SteamOS sa prvim steam mašinama.

Pored OpenGL Valve razvija posebne grafičke drajvere u saradnji sa AMD i Nvidia sa još boljom optimizacijom koji će biti implementirani u SteamOS. Kako tvrdi Gabe, drajveri će već biti u sistemu, tako da igrači neće morati da ih naknadno jure i instaliraju.
Uporedo sa tim drajverima Valve razvija grafičke drajvere za linuks za integrisane grafike, kao i za Intelove čipsetove. Ovo je Gabe izjavio pre manje od mesec dana.

Novembar je datum kad to sve izlazi sa prvim steam mašinama. Ukupno će biti 12 steam mašina različitih performansi i različitog cenovnog ranga, u visini cene konzola PS i Xboxa oko 500 dolara.

Uporedo sa tim izlazi i kontroler sa punom podrškom za sve linuks igre u katalogu. Zatim Steam link za igranje preko TV sa cenom od nekih 50$.
Gledao sam pre neki dan prezentaciju, neki novinari sa Gejbom igrali Talos principe novu igru preko steam linka u ful HD rezoluciji. Najveća prednost steam linka je broadcasting do 4000 pixela, smanjena latencija prvi velikim rezolucijama i podržavaće sve protokole wi fi, bluetooth itd.

I na kraju Valve izbacuje novi engine Source 2 koji će biti slobodan i dostupan za sve developere da razvijaju linuks igre.
Uopšte me ne bi čudilo da izbace Half LIfe 3 samo sa podrškom za linuks.

Čak i da ste laik, kad sve ovo stavite na gomilu, shvatate otprilike kakav će ishod biti.
Suviše je tu novca i rada da bi smo to olako shvatali.

Informacije koje sam naveo su u većini slučajeva lične izjave Gabe Niewella vlasnika Valvea.

Malo duži tekst, ne zamerite, suviše informacija nije moglo kraće.

Nisam ja baš toliko siguran da će to sve biti sjajno i bajno, naročito onaj deo oko saradnje Valve-a sa nvidia i ati-em, jer koliko god Valve sarađivao sa njima, Microsoft napumpa budđet za ove dve kompanije onako kako Valve ne može za 5 godina rada i to je činjenica, u biznisu nema prijateljstva, partner je onaj ko da više.

Zašto OpenGL neće još jako dugo zaživeti… prostom matematikom i igrom velikih brojeva koja je glavna pokretnica u kapitalističkom režimu proizvodnje na zapadu. Prosto, vendori grafičkih čipova namerno iz meseca u mesec poboljšavaju grafičke kartice u saradnji sa DirectX developerima i podižu nenormalno zahtevnost, odnosno neopravdano se igra ne optimiziju kako bi vas proizvođači terali da kupujete kartice od nekoliko stotina evra a vrlo često u pikovima to bude i blizu hiljadu evra za jednu običnu karticu sa velikim brojem tranzistora i šeder modelima koji idu do besvesti sa nenormalnom količinom GB memorije na samom grafičkom čipu koja je apsolutno nepotrebna kada bi se igra optimizovala… ali od čega će da žive onda grafički vendori? Od prijateljstva i od linuksa neće…

OpenGL je daleko superiorniji, moćniji i kvalitetniji render/engine od DirectX-a… samo nema ko da ga finansira jer nema interesa u tome a takav projekat mora sa dase finansira sa mnogo stotina ako ne i milijardi u narednih 5-6 godina minimum kako bi se makar približio igri i uzimanju dela kolača od velikih. Jednostavno niko nije lud ni MS ni Nvidia a ni ATi da dopuste da se AAA naslovi nađu na linuks-u i to preko OpenGL-a. Jedine igre koje se i nalaze na linuxu su siromašni bundle naslovi od par dolara i igre koje su već pravljene na OpenGL enginu.

Mnogo tu vremena će proći dok se nešto radikalno ne promeni a to može samo ako neko ima dovoljno para i dovoljno slobodnog vremena a trenutno nema nikog na tržištu.

Valve ovo što radi sa SteamOS i SteamMachine… ne znam koliko je to dobro za njih, po svemu sudeći to ne ide onom brzinom kojom su oni želeli, što se i vidi po sistemu, za konzolu ne znam ali ni ona neće biti bog zna šta, zato što nikog ne zanimaju bundle igre i igrice od 1-10$, zato što samo jedan serijal COD ima nedeljni budžet nego svih tih 1000 igara koje su portovane za linuks, i to je cela suština.

Nisu sve igre Indie naslovi. Steam sad ima popriličan broj jakih naslova koji se prodaju i rade pod OpenGL. Evo ti Bioshock za primer. On koristi OpenGL nove generacije 4,1. To je samo jedan primer.
Ako pogledaš steam katalog videćeš da jako puno novih igara izlaze i za linuks Talos Principe, Borderlands 2, Civ V, Civ Beyond Earth, Payday 2, Metro Redux, Tropico 4 i 5, Banished, Serious Sam 3…da ne nabrajam. Ovo su sve jaki visokobudžetni naslovi. Da ih sve ne nabrajam ima ih mnogo.
Tačno je da veliki izdavači još nisu počeli da rade i za linuks, što ne znači da se to neće promeniti.
Videćemo.

Koliko god se nama sviđa ali Bioshock nije AAA naslov nije čak ni približan tome, nije čak ni Payday niti Borderlands… negde je bio podataka da Worms2 ima više igrača nego ove dve igre zajedno.

Dobro 923 su Indie naslovi, od preostalih 77 samo su jedan eventualno dva AAA naslova, iz tvoje liste su sve igre koje nisu AAA naslovi osim… Civ serijala ali i on zadnjih nekoliko godina ne uživa reputaciju više desetina miliona korisnika kao što to CoD, WOW, Diablo, Starcraft, Battlefield, NBA, FIFA, PES, Crysis serijal, Dragon Age, GTA serijal, TitanFall, Need For Speed, AssetoCorsa, FarCry i gomilaaaa drugih AAA naslova koji nikada neće doći na Linux, iz gore-opisanog razloga.

Kada ove igre koje sam naveo budu dotupne za Linux u native modu… tada će linux procvetati u gaming industriji (a to će i ne gejmerima doneti dobit), do tada će se igrati igrice od dva/tri dolara sa grafikom iz 2000-te godine.